dijous, 31 d’octubre del 2019

HALLOWEEN: CRIATURES I ESPERITS COREANS



Feliç Halloween! Tot i que no és una festa nacional o tradicional a Corea del Sud, a Corea sempre hi ha hagut històries i creences relacionades amb esperits, fantasmes, etc. Així que avui mirarem tres figures paranormals i esperits del folklore Coreà.


La Parca: 저승사자



A diferència a la nostre concepció de la Parca, no és només una figura que ve a cobrar les vides d'aquells que han mort. Sinó que són un grup de persones, que per conseqüències varies, se'ls ha atorgat la missió d'ajudar a les ànimes a trobar el seu camí al més enllà.

La creença del més enllà, no es basa en el Cel o l'Infern, sinó en un món nou. Cap mortal el sap definir.

Una altra diferència amb la Parca occidental, és que els missatgers tenen aparença humana. Tot i que més pàl·lids que qualsevol mortal, i amb les faccions enfonsades. 

El barret que actualment és un símbol característic del personatge, prové del 갓 (gat). Un accessori de l'epoca Joseon que es tradueix en un barret/fedora moderna. 

El Goblin: 도깨비



La fisonomia dels Goblins canvia segons la llegenda i la regió d'on prové. La concordància és però, que els Goblins són éssers amb banyes, urpes, dents llargues i esmolades, i estan recoberts de pèl. Són criatures nocturnes, però també se les pot trobar als boscos si el dia és plujós, o si hi ha boira.

No són criatures dolentes en el sentit que no volen fer mal als humans. De fet, se'ls descriu com éssers juganers i divertits amb els humans.

En el drama de Goblin, es juga amb la llegenda d'aquestes criatures amb una història fictícia del General Kim. Trencant així amb una concepció errònia molt important sobre els orígens dels Goblin: No provenen dels éssers humans. 

És a dir, un humà no es pot convertir en Goblin.

Els esperits dels Goblins viuen dins d'objectes ordinaris i quotidians, com escombres o gerros. 


Gumiho 구미호


Segons la mitologia xinesa i coreana, una Gumiho es forma quan una guineu arriba a viure més de mil anys. 

Aquestes criatures es poden transformar i transmutar amb facilitat. La seva forma més recurrent quan decideixen canviar d'aspecte, és la d'una noia jove de gran bellesa. Gràcies a aquestes qualitats, una Gumiho pot seduir als homes amb facilitat.

La por envers les Gumiho va començar degut a la creença que les Gumiho es menjaven el cor dels homes que seduïen.  

Avui en dia però, la figura de la Gumiho s'ha convertit en el d'una noia jove i molt atractiva. I s'utilitza com a esquer per a productes cosmètics.

dimecres, 30 d’octubre del 2019

The Housemaid (1960)


font: 
https://www.criterion.com/films/28409-the-housemaid



Una pel·lícula de terror antiga (anys 60), però pels més entesos en aquest gènere, The Housemaid es considera un "Thriller Domèstic" en el sentit que tota l'acció succeeix en un entorn familiar. 


En el cas de The Housemaid, l'argument es basa en la destrucció d'una família, degut al personatge de la criada. Aquesta és un personatge amoral, amb sentit predador de caire sexual.


Sí, la pel·lícula és per a majors d'edat, és interessant sens dubte, el fet que es va estrenar a Corea del Sud en plena dictadura. El cinema eròtic, escandalós es feia públic per tal de centrar les mirades fora de la situació polític.
The Housemaid però, ens ofereix molt més que escenes provocadores. Segons Martin Scorsese (un fan confés d'aquest film), parla de la sensació de claustrofòbia que sentia al llarg de la pel·lícula. Scorsese fa referència també, a com la pel·lícula parla de la corrupció humana. Una decadència del ser a través de la trivialitat com ho és l'instint sexual. El film doncs, és una mostra de la desconfiança, de l'egoisme i de la por que es troba amagada dins el cor dels éssers humans. 


El terror és més profund quan es viu dins de casa, quan el perill està en territori conegut, i no se'n pot escapar. 


Esperem que aquesta recomanació s'escaigui prou bé amb aquells que teníeu pensat mirar pel·lícules de por per Halloween.


font: popoqtip

dimarts, 29 d’octubre del 2019

SHIN SAIMDANG: 신사임당

font: sisajournal-e
  • Noms: (Sobretot per correspondència) Saim, Saimdang, Inimdang i Imsajae
  • Naixement i Era: S’estima que va néixer el 29 d’Octubre de 1504, durant l’era Joseon (조선). 
  • Ocupació: Artista, escriptora, cal·ligrafista i poeta.
Fets rellevants:
- Tot i ser una dona, Shin Saimdang es va educar en el corrent filosòfic més prominent de l’època: el Neo-Confucianisme. També es va il·lustrar en diverses assignatures com la literatura, la història i les arts.
- Existeixen moltes anècdotes de gent que recorden ser sorpresa per tal nivell de coneixament de la jove Shin Saimdang. No cal dir, que una noia tan entenimentada en el coneixement reservat per els barons, era un shock per la cultura del moment. Més sorprenent és però, el fet que intel·lectuals de l'època l'encoratgem a continuar aprenent.
-  Va ser la creadora de l’Escola Coreana Confuciana (Yi I). Per tant, representa el model dels ideals Confucians i era coneguda entre els deixebles d’aquesta acadèmia com “Mare sàvia” (어진어머니), nom de cortesia que es convertiria en el seu títol pel qual se la reconeix encara avui dia.
- No fou l'única dona amb aquestes qualitats, així i tot, el fet de no tenir més germans, situava a Shin Saimdang una posició avantatjosa. Ja que, no se li va negar el plaer d’exposar les seves obres.
- La seva pintura és normalment definida com “una bellesa delicada”. Els seus models eren aquelles criatures més petites, vulnerables i fràgils de la naturalesa: insectes (com papallones), flors (com orquídies). També són famosos el seus bodegons amb fruita, peixos en estancs i meravellosos paisatges. 
Exemples:







- Shin Siamdang fou tan important per el món artístic i intel·lectual del període Joseon, que el Juny de 2009, el banc sud-coreà la va seleccionar com a figura representativa del bitllet amb més valor (50.000). 

font: https://terms.naver.com/entry.nhn?docId=1118945&cid=40942&categoryId=34387

dimecres, 23 d’octubre del 2019

200 POUNDS BEAUTY: LA COMÈDIA ROMÀNTICA DELS 00’S

Resultat d'imatges de 미녀는 괴로워 Cartell promocional de 200 Pounds Beauty (미녀는 괴로워)

Font: imbd
  • Any: 2006
  • Director: Kim Yonghwa
  • Elenc: Kim Ahjoong, Joo Jinmo
Sinopsis: La Hanna és una noia amb una passió per la música i talent per el cant impressionant. Podria haver-se convertit en la nova reina del K-Pop si no fos per un “problema”. El seu pes.
Aquesta pel·lícula segueix la història de la Hanna, que tot i contractada per fer el què més li apassiona, es troba darrere les cortines, cantant per a una ídol de masses preciosa però sense cap aptitud pel cant.
Farta de veure’s menyspreada per tothom per culpa de la seva imatge, que la impulsa a odiar el seu cos, la Hanna es sotmet a un canvi de cap a peus. Un cop recuperada, es canvia el nom i passa a ser la prioritat de la discogràfica on treballa l’amor de la seva vida en Sangjun.
Still de la pel·lícula.
Font: imbd
200 Pounds Beauty no va ser la primera pel·lícula que va parlar de la cirurgia estètica com a fenomen a Corea del Sud, però sí va ser la que va tenir més impacte al país, i a la regió durant la segona meitat dels 00’s.

Una comèdia divertida, plena de música però que es mou més enllà de superficialitat del món de l’espectacle. Ens movem pel backstage amb la Hanna, veiem la part més “lletja” de l'industria de l'entreteniment -no el fet de tenir sobrepès- sinó l'enveja, el rancor i la revenja.

Això sí, tot acompanyat amb una història d’amor i comèdia.

dimecres, 16 d’octubre del 2019

MEMORIES OF MURDER: MISTERI RESOLT

Kang-ho Song and Sang-kyung Kim in Salinui chueok (2003)
Font: IMBD

Títol en castellà: Crónica de un asesino en serie
Any: 2003
Director: Bong Joon-ho
Elenc: Song Kang-ho, Kim Sang-Kyung, Kim Roe-ha

Sinòpsis: 1986, a un poble a la vora de Seül, apareix el cos d’una dona brutalment assassinada. Dos mesos després, veient que la desgràcia es repeteix, un investigador de Seül arriba al petit poble per enxampar l’assassí.

Aquest argument pot semblar poc original, però fou un cas real que va sacsejar el país sencer.
Els amants del cinema policíac poden trobar amb Memories of Murder, una producció equiparable a les obres de Higging Clark, o d’Eduardo Mendoza. Seguint el rastre de les pistes, ens endinsem de cap en els casos, patim amb els detectius, i d’alguna manera formem part del procés de busca i captura del criminal.

Una immersió regalada pel director Bong Joonho, reconegut mundialment per les seves trepidants obres (Snowpiercer, Okja,Mother, The host, etc) i premiat just recentment amb la seva última obra Paràsitos.

Tot i que la pel·lícula en qüestió va ser estrenada el 2003, ha tornat a ser rellevant ja que la policia de Corea del Sud, ha identificat, 20 anys després, el principal sospitós dels assassinats. Ja fou arrestat (va ser per un altre crim però, ja que els crims dels quals es parla a la pel·lícula van prescriure pocs anys després de l'estrena) i està sota custòdia. Tot Corea del Sud està aguantant la respiració esperant el judici.

 Font: koreanherald









Memories of Murder, tot i que en el moment es va presentar com la narració de crims no resolts, ara cobra una dimensió més narrativa, superant la ficció, a més de donar a l’espectador un quelcom semblant a la primera part d’una historia finalment acabada.


dilluns, 14 d’octubre del 2019

DIMECRES DE CINE

Aquest curs 2019-2020 volem presentar un apartat nou en aquest blog: Dimecres de Cine.




Recomanacions de pel·lícules coreanes, noves i velles, de gèneres diferents per a tots els gustos.


Començarem aquesta setmana mateix amb la pel·lícula Memories of Murder, un film de misteri i acció policíaca a mans del director Bong Joon-ho. Parlarem, a més, del cas real darrere l'argument de la pel·lícula.


Esperem que us sigui quelcom de referent per els més cinèfils!


dimecres, 9 d’octubre del 2019

한글날 HANGEUL DAY


El dia 9 d'octubre se celebra a Corea del Sud el (한글날 Hangeul Day) o El dia de les lletres coreanes. 

Durant tot el dia es commemora l'invenció de de l'alfabet coreà com el coneixem avui en dia, a mans del rei Sejong de la dinasta Joseon. Rei que dona nom a la nostra fundació! 


Amb el sobrenom Sejong el Gran, el monarca va decidir canviar la situació d'analfabetisme en els seus dominis, i va crear el hangeul, basant-se en els quatre elements i l'equilibri entre ells. També, es va inspirar en la forma de la boca al pronunciar els diferents fonemes per tal de transcriure les lletres.

Aquest projecte va començar anys abans de la publicació del 훈민정음 o Hunminjeongeum  (traducció literal: Els sons correctes per a la Instrucció de la Gent), tal dia com avui el 1446 que Corea va abandonar el sistema d'escriptura que provenia del xinès clàssic (hanja). 


Hunminjeongeum









Font: heritage.go.kr



Després d'un estira i arronsa entre govern, grans empreses i la Societat per el Hangeul; el 2013 el Hangeul Day va passar a ser oficialment un dia festiu a Corea del Sud. 

Com celebrar el Hangeul Day? Des de fer pràctiques de cal·ligrafia, comprar llibres de hangeul per repassar l'alfabet o llegir sobre la historia de la llengua, ajuda a mantenir viva la memòria d'una de les grans creacions del rei Sejong.